Huisstijl merk Groningen

De huisstijl van Groningen biedt ruimte om de verschillende kanten van stad en provincie te belichten. Om steeds opnieuw een verhaal te vertellen. Het is een flexibel en dynamisch systeem, een living brand dat bestaat uit echt Groningse identifiers: onze een eigen letter Gronika, een kleurenpalet en een logoset. Vaste ingrediënten, verschillende recepten, gevat in een huisstijlhandboek.


Zelf met merk Groningen aan de slag? Bekijk de toolkit

Gronika

Speciaal voor Groningen ontworpen letter


Gronika is een speciaal voor Groningen ambachtelijk gemaakt font. Beïnvloed door toen en gemaakt door Jelmar Geertsma, een Groningse typograaf van nu. In Gronika zijn vele inspiratiebronnen verenigd tot één nieuw geheel: van Wim Crouwel’s Gridnik tot Groningse gevelbelettering. Het resultaat is een karakteristieke letter. Een font dat stevig met haar voeten in de Groningse klei staat en tegelijkertijd ook vriendelijk is. Nuchter, maar ook een tikje eigenzinnig. 

Meer over Gronika

Logoset

Variaties binnen een familie


De Groningen logoset bestaat uit verschillende variaties van het logo en beeldmerk die je zelf kunt toepassen op je Groningse merk. Samen vormen ze één familie, terwijl ze ondertussen ruimte en vrijheid bieden om te kunnen variëren. Naast de Er gaat niets boven Groningen-basislaag is er een flexibele laag die inhoudelijk aanpasbaar is en waarmee we vertellen waarom er niets boven Groningen gaat. Tot slot is er de Kon minder-laag voor de echte durvers: door dingen weg te laten wordt de boodschap nog sterker. 

Meer over de logoset

Kleurenpalet

Tien Groningse smaakmakers


Het palet van huisstijlkleuren bestaat uit tien kleuren die geborgd zijn in ons verleden en die we elke dag terugzien in Stad en Ommeland. Elke kleur vertelt het verhaal van Groningen. Daarbij speelt groen een belangrijke rol: de kleur die van oudsher in de vlag en het wapen terugkomt en zelfs in onze naam van weleer: Groeningen. Groen is ook de toekomst. En omdat Groningen niet voor een gat te vangen is heeft groen gezelschap gekregen van zeven andere smaakmakers. Net als met de logo's kun je ook met de kleuren zelf aan de slag om het verhaal van Groningen te vertellen. 

Meer over de kleuren

Huisstijlhandboek

Vaste ingrediënten, verschillende recepten


De huisstijl biedt ruimte voor Groningse creativiteit en alle mogelijkheden om onze pronkjuwelen te laten stralen. De huistijl heeft lef: door dingen opnieuw te bekijken, door het net even anders te doen, met de durf om grenzen te verleggen. Zodat we op een konminder-manier echt Gronings herkenbaar zijn. Bescheiden maar toch apetrots. Eigenzinnig en onvervalst. Zonder te schreeuwen en steeds met een steengoed verhaal. Binnenkort vind je op deze plek het huisstijlhandboek van merk Groningen.