Regels en gebruik

Fijn dat je ook wilt meedoen. Om dit zo goed mogelijk te doen, stelt Marketing Groningen verschillende onderdelen van de huisstijl beschikbaar. Er is materiaal dat iedereen kan inzetten, binnen een aantal richtlijnen. Daarnaast worden sommige onderdelen alleen door Marketing Groningen en een aantal merkpartners gebruikt. 

Gronika en huisstijlletter

De huisstijl van merk Groningen kent twee lettertypes: Gronika en TT-Norms. Daarbij is TT-norms de basisletter en wordt Gronika voor koppen en in het logo gebruikt. In 2019/2020 wordt Gronika in eerste instantie exclusief door Marketing Groningen ingezet en, in nauwe afstemming, gezamenlijk met een aantal directe merkpartners die Groningen helpen positioneren. Zo kunnen we in dat eerste jaar de tijd nemen om met deze karakteristieke letter krachtige collectieve regiomarketing-uitingen te realiseren en het merk op te bouwen.

Gronika wordt alleen toegepast binnen Er gaat niets boven Groningen-vormgeving. Vrij gebruik van Gronika door individuele organisaties is helaas niet mogelijk. Wel zijn er andere opties, zoals het realiseren van een flexibel logo gebaseerd op Gronika voor jouw organisatie, samenwerkingsverband of initiatief. Ook de TT-Norms is vooralsnog niet vrij te downloaden, dit heeft te maken met licenties voor gebruik ervan. Wil je TT-Norms toch graag inzetten, stuur ons dan even een bericht. 

Logo

De logoset van Groningen bestaat uit een aantal varianten:

  • Het ‘Er gaat niet boven Groningen’-basislogo en -beeldmerk zijn binnenkort in verschillende bestandsformaten vrij te downloaden. Nu al nodig? Neem even contact op en dan sturen we ze toe.
  • Een flexibel logo en beeldmerk op maat, waarbij we de tekst in het kader of om de G aanpassen, kan op aanvraag door Marketing Groningen gemaakt worden voor jouw organisatie.
  • De ‘konminder’-variant wordt exclusief door Marketing Groningen en een aantal directe merkpartners gebruikt.

Uitingen waarin logo of beeldmerk gebruikt worden, moeten eerst voorgelegd worden aan Marketing Groningen, zodat we kunnen adviseren over de juiste toepassing ervan. Voor alle logovormen geldt dat ze in zwart of in wit te gebruiken zijn. Toepassing in andere kleuren is voorbehouden aan Marketing Groningen en merkpartners.

Kleuren

De tien kleuren uit het kleurenpalet van Groningen zijn vrij toe te passen. De kleurcodes van de huisstijlkleuren komen binnenkort beschikbaar en kunnen nu al op verzoek toegestuurd worden. Marketing Groningen zelf hanteert bij het gebruik regels rondom kleurencombinaties, deze zijn te lezen in het huisstijlhandboek dat vanaf december 2019 te downloaden is.

Merchandise

Marketing Groningen is de enige partij die merchandise op het basis van het merk mag ontwikkelen, verkopen en wederverkopen via partners. Met de inkomsten uit deze merchandise financieren we de exploitatie van de Groningen Store/VVV winkel.

Tot slot

Alle huistijlelementen van merk Groningen zijn ontwikkeld voor het gezamenlijk bouwen aan een sterke en positieve reputatie voor Groningen. Marketing Groningen kijkt graag samen met jullie naar toepassingen, initiatieven en ideeën. 

Huisstijlelementen van merk Groningen mogen niet gebruikt worden voor commerciële doeleinden.